fbpx

Jako fotograf, który fotografią BEAUTY zajmuje się od wielu lat, doskonale wiem, że  największym problemem dla wizażystek, stylistek, linergistek i innych dziewczyn z branży kosmetycznej jest DOBRE sfotografowanie tego, co robią. 

Niejednokrotnie osoby, z którymi pracuję, narzekały, że zdjęcia makijaży wykonane przez nie samodzielnie, nie wyglądają tak pięknie, jak te ze studio. 

Nie mogą tak wyglądać, bo brakuje w nich techniki odpowiedniego oświetlenia i  minimalnego retuszu.  Nie wiedzą czym fotografować, jak fotografować i co zrobić, by to było atrakcyjne dla oka potencjalnego klienta. 

W tym artykule postaram się podpowiedzieć – co możesz zrobić, aby Twoje fotografie były piękne?

CZYM FOTOGRAFOWAĆ?

Wiele z was używa telefonu do tego, by wykonać zdjęcia porównawcze “przed i po”. Nie ma w tym nic złego, o ile wie się, na jakim przybliżeniu z niego skorzystać. Jeśli chcesz np. sfotografować brwi i maksymalnie przybliżasz telefon do twarzy klientki chcąc odpowiednio wykadrować zdjęcie – wtedy sprawiasz, że Twoja praca się WYKRZYWIA. Jest to spowodowane tym, że telefony posiadają szeroki kąt obiektywu. Warto więc zrobić inaczej – oddalić trochę aparat od twarzy, a użyć przybliżenia cyfrowego. Nie za dużego, bo obraz będzie miał słabą jakość, ale małe przybliżenie spowoduje, że nie wykrzywisz obrazu brwi,  lub twarzy klientki. Taka deformacja wygląda po prostu wygląda nienaturalnie, co może wpłynąć na ocenę Twojej pracy przez potencjalnego klienta. 

Jeśli chcesz robić zdjęcia lepszej jakości, możesz też użyć tańszego aparatu typu: Canon G7X. Genialnie nada się do  fotografowania Twoich klientek, jak i prowadzenia vloga oraz wideo promocyjnych. 

Ja na co dzień używam go do swoich nagrań na youtube: https://youtube.com/justynalbien

JAKIE ŚWIATŁO ?

Wiele wizażystek czy stylistek korzysta z lamp tzw. RINGLIGHT. Są one jednak dosyć drogie. Wystarczy, że użyjesz światła naturalnego, prosząc klientkę o podejście do okna. Światło naturalne najbardziej schlebia twarzy kobiet w każdym wieku. Powoduje, że widać mniej zmarszczek i twarz staje się gładsza. Pamiętaj, aby wtedy ustawić BW – tzw. Balans Bieli na światło “w cieniu” lub światło dzienne (znajdziesz go w ustawieniach obrazu w aparacie). Jeśli jednak aparat sobie nie radzi, można skorzystać z automatycznego balansu bieli. Dzięki odpowiedniemu ustawieniu twarz nie będzie zbyt blada lub zbyt pomarańczowa, bo wygląda źle w obu przypadkach i nie pomaga w oddaniu realistycznej kolorystyki.. 

Jeśli chcesz, możesz także użyć lampy led, z której korzystasz w trakcie wykonywania zabiegu. Pamiętaj, by ustawić ją na wprost twarzy klienta, by nie było na niej zbyt wielu cieni. 

Cienie uwypuklają nierówności skóry i zmarszczki. Tu również zmień balans na automatyczny lub led. 

Z JAKIEGO KĄTA FOTOGRAFOWAĆ? 

Jak sfotografować usta, makijaż, brwi, rzęsy czy też inną część twarzy, by wyglądała najlepiej? Możesz tutaj trochę  poeksperymentować. W dobrych ujęciach liczy się to, by nie  “odkształcić” twarzy. Najlepiej zrobić zdjęcie dokładnie naprzeciwko twarzy czy elementu, który chcemy sfotografować. Ewentualnie lekko z góry. Pamiętajmy o trójwymiarowości twarzy. Jeśli chcemy pokazać efekt z boku twarzy, zróbmy też i takie ujęcie. Nie przesadzaj ze zbytnim nachylaniem się w stosunku do twarzy, zwłaszcza jeśli fotografujesz osobę na leżąco. Mamy wtedy tendencję do fotografowania zza głowy… Nie zawsze jest to dobry pomysł, zwłaszcza, że klient nie wie wtedy, jak wygląda rzeczywiście efekt, który wykonasz do góry nogami. Sama, wybierając linergistkę, obracałam telefonem w każdą stronę, by wyobrazić sobie, jak to będzie wyglądało u mnie. 

SPRAWDŹ OSTROŚĆ

Im lepsza będzie jakość zdjęcia, które ma sprzedawać za Ciebie, tym szybciej oczarujesz nim potencjalną klientkę. Pamiętaj, by przy robieniu zdjęcia ostrość ustawiać głównie na OCZY. Chyba, że fotografujesz głównie brwi, ale bez oczu na kadrze. My, ludzie, mamy tendencję do patrzenia na zdjęciu najpierw w oczy. Jeśli obraz na nich będzie rozmyty, klient stwierdzi, że coś jest na nim nie tak. Zdjęcie nie może przeszkadzać klientowi w tym, by zakochać się w Twojej pracy! 

NAGRAJ FILM

Ahhh nie bez powodu kochamy oglądać filmy! Nie bez powodu youtube jest jedną z największych platform, które na co dzień mają setki tysięcy nowych filmów i miliony, jak nie miliardy wyświetleń! Klientka, która trafi na Twój film, w którym opowiadasz o tym, jaki zabieg właśnie wykonujesz, opowiesz o procesie tego, co jest robione i doradzisz, jak się z tym obchodzić po opuszczeniu Twojego salonu, zaufa Ci. Zaufanie natomiast jest walutą tych czasów. Jeśli klient zobaczy co robisz, jak robisz i pokażesz mu efekt “przed i po” na WIDEO, będzie najprawdopodobniej Twój! Możesz to zrobić zarówno telefonem, jak i aparatem.

Przyda ci się do tego także statyw, by nikt nie musiał trzymać za Ciebie aparatu w trakcie zabiegu czy wykonywania innej usługi. Kup statyw o wysokości przynajmniej 1,5m. Nie musi być to najdroższy sprzęt. Ważne, by spełniał swoją funkcję – dokumentowanie Twojego dzieła! 

JAKIE PRZED

Zdjęcia PRZED I PO mają olbrzymią moc. Nie bez powodu wciąż wielką popularnością cieszą się programy, które pokazują przemianę. Ty też jesteś w biznesie transformacji! Pamiętaj! By twoje PRZED I PO zadziałało, zdjęcie PRZED nie może być ładniejsze od tego PO! Może być ciut gorzej oświetlone i niedoskonałe. Chodzi o to, że kiedy obok PRZED, pokażesz zdjęcie PO, Twoje potencjalne klientki stwierdzą, po pierwsze: “ta babka wygląda zwyczajnie ja ja! To znaczy, że dla mnie też jest szansa!”, a po drugie: Wow, jak ONA MOŻE TAK WYGLĄDAĆ, to i JA TEŻ! CHCĘ TEGO! Często wtedy już tylko jedna publikacja w mediach społecznościowych spowoduje, że dziewczyny będą chciały skorzystać z Twoich usług.

Dobrze jest także zróżnicować tła: najlepiej zdjęcie “przed” zrobić na białym, zwyczajnym tle, a “po” na jakimś ładniejszym i bardziej okazałym”. Ja fotografując swoje “przed i po” w fotografii transformacyjnej, pokazuję klientki PRZED na ścianie, a PO na tle “Pepper Backdrops”, które wyciąga pięknie kolory twarzy:) 

Jak pokazać “przed i po” na jednym obrazku? 

Jeśli używasz telefonu, możesz je skleić w aplikacji Instagram: kliknij przycisk +, którym dodajesz zdjęcia i nad zdjęciami powinnaś znaleźć ikonkę kwadratu przypominającą mozaikę. Dodaj do niej wybrane 2 fotografie, jedną ”przed” i jedną “po”. 

CO Z RETUSZEM?

Jako fotograf zdaję sobie sprawę z tego, że retusz jest wisienką na torcie mojej działalności. Fotografia wykonana “na surowo”, może wyglądać dobrze, ale nie genialnie. 

Masz opcję budżetową, w której wykonaną fotografię włączasz w instagramie, klikasz na filtr i wybierasz ten, który najbardziej upiększa twarz klientki i podkreśla efekt, który wykonałaś. 

Dla tych bardziej zaawansowanych, chcących samemu się nauczyć retuszu w domu, polecam kursu retuszu online. 

Stylistki i wizażystki, które korzystają z moich kursów retuszu online znacząco zwiększają zainteresowanie swoimi usługami, ponieważ ich zdjęcia nabrały efektu WOW po wyciągnięciu tego, co najlepsze w ich pracach, a czego nie było widać przed retuszem.

Najważniejsze jest, by rozjaśnić trochę fotografię i dodać kontrastu. Wiele prac dowodzi, że bardziej zwracamy uwagę na fotografie, które są kontrastowe niż takie, które są bardziej obłe, płaskie i byle jakie. Przyda się też czasem zwiększyć nasycenie fotografii. Wszystko to możesz wykonać w Photoshopie, na Instagramie lub na stronie canva.com. 

POKAZUJ TWARZ KLIENTKI

Możesz się zastanawiać – po co mam pokazywać twarz klientki, jeśli zrobiłam jej wyłącznie brwi lub rzęsy? Tak, ale te brwi czy rzęsy należą do jakiejś konkretnej twarzy, osoby! Klientka lubi patrzeć na drugą, zadowoloną dziewczynę, która ma ładne brwi, rzęsy czy powiększone usta. Nie wycinaj wszystkich zdjęć z maksymalnym przybliżeniem. 

Zrób także fotografię uśmiechniętej klientki. To olbrzymi dowód społeczny na to, że jest to zadowolona klientka. Oglądające Cię Panie także chcą tak się uśmiechać po dobrze wykonanym zabiegu! Zwiększy to ilość zgłoszeń i zapytań.

Dlaczego portfolio jest takie ważne. 

Portfolio, czyli zbiór fotografii tego, co już zrobiłaś dla klienta, jest niesamowicie ważne. Jest to tzw. Social Proof, że ktoś już wcześniej korzystał z Twoich usług i jest zadowolony. Nigdy sama byś pewnie nie poszła do kogoś, o kim nic nie wiesz, i nie widziałaś jego umiejętności. Tak właśnie portfolio ma na celu osiągnięcie ZAUFANIA do Ciebie przez potencjalnego klienta. 

Zbieraj wszystko, co zrobiłaś. Dokumentuj swoją pracę oraz pokazuj ją często. Wszystko natomiast zbieraj na stronie www, facebooku oraz na instagramie. 

ZNAK WODNY

Kojarzysz naklejki fachowca na skrzynce elektrycznej lub tabliczkę z nazwą dealera na tyle auta? Jest to taki właśnie znak wodny, który nie jest niczym innym jak TWOIM LOGO, NAZWĄ lub stroną internetową. Po co je nakładać na zdjęcia? Po pierwsze, by nikt nam go nie ukradł i nie sprzedawał swoich usług Twoją fotografią, po drugie, by każdy klient, który zobaczy to zdjęcie przypominał sobie, że to TY zrobiłaś takie cudo z kobiety.  Możesz je szybko nałożyć na zdjęcie w telefonie przy pomocy aplikacji “Dodaj znak wodny do zdjęć“ w aplikacjach google play lub w aplikacjach na telefonie. 

POWODZENIA! Teraz tylko zacznij robić piękne zdjęcia swoich prac i publikuj je jak najczęściej się da. Najlepiej za każdym razem, gdy tylko coś sfotografujesz. Klientka “napali” na twoją usługę i przyjdzie z chęcią. 

Pozdrawiam cię serdecznie, 

Justyna Ł. Bień 

Justyna Ł. Bień 

https://bogatyfotograf.pl http://justynabien.com

https://youtube.com/justynalbien

Kategorie: Nastawienie